Iværksætter - kend din begrænsninger!
I disse dage, hvor Løvens Hule toner over skærmen, kan jeg godt blive lidt overrasket, når unge iværksættere opfordres til, at de skal løbe solen sort og være beredt på at glemme familien for at nå ud over stepperne med deres produkt. Det er rigtigt, at der skal arbejdes hårdt. Det kan enhver iværksætter nikke genkendende til. Som solo-iværksætter har jeg også selv lagt mange kræfter og timer i at få min smedevirksomhed, Andersens Steel Company, op at køre - og det gør jeg stadigvæk. Men der er også liv, der skal leves ved siden af virksomheden, og en investor skal jo også have sine penge igen. Jeg kan derfor godt være bekymret for det lys, der kastes over iværksætteriet, som lægger op til at alle skal have en investor ind og omsætte for flere millioner det første år. Det er langt fra alle, der skriver deres virksomhedshistorie på den måde.
I denne artikel deler jeg nogle af de tanker og erfaringer, jeg har gjort mig som solo-iværksætter. Blandt andet er solo-delen et tveægget sværd, for det er langt fra alle opgaver, du bør varetage selv, og du får brug for at have et hold i ryggen.
Bagsiden af iværksættermedaljen
Lad mig starte med at fortælle, at jeg, udover at være en dedikeret og hårdtarbejdende smed, også har to små børn og en kæreste, der skal optage en stor plads i mit liv. Før jul fik jeg en påmindelse om, hvor nemt det er at komme til at løbe alt for stærkt, når man gerne vil banke derudaf professionelt og være en fantastisk familiefar. Det var i løbet af en messeuge, hvor jeg havde løbet usædvanligt stærkt - også i ugerne op til. Under morgenmaden hjemme med familien fik jeg spontant næseblod. Det var en ikke så rar reminder om at sætte farten lidt ned. Jeg valgte at tage konsekvensen af det og har nu lejet en mand ind på fuld tid, som hjælper mig med at varetage de daglige opgaver. Et klassisk eksempel på, at selvom man kan klare det hele selv, er det ikke altid fornuftigt at gøre det.
Hvor langt rækker dine egne evner?
Som så mange andre iværksættere har jeg ikke et kæmpe marketingbudget. For et års tid siden var jeg dog på kursus i “Digital Marketing Manager”. Det var et bredt hold med deltagere fra store, succesfulde virksomheder, så jeg stak lidt ud med min smedevirksomhed. Det synes de andre deltager var meget sjovt og jeg lærte en hel masse brugbart om digital marketing og sociale medier på kurset, der varede godt en uge.
Digital marketing er en hurtig og billig måde at nå ud på og du kan relativt billigt teste annoncering af. Får du chancen for at komme på kursus i markedsføring på sociale medier er det bare om at gribe den - uanset hvor “skævt” dit produkt er.
Hvornår har du brug for råd og vejledning?
Det er dog langtfra alt, jeg selv kan klare. For nylig rakte jeg derfor ud til Karina Boldsen fra www.karinaboldsen.com. Jeg har store ambitioner, men smedefaget er der, jeg er fagligt stærkest. Derfor kan det være fornuftigt med vejledning fra en, der er vant til at se tingene i det store perspektiv.
Karina sidder i flere bestyrelser og giver fænomenal rådgivning til iværksættere som mig. Jeg fandt frem til hende via en iværksættergruppe på Facebook og det har allerede været enormt givende. Karina er den første del af det bagland, jeg skal bruge til at opbygge min forretning med. Jeg valgte hende på hendes meget blandede CV, der inkluderer banksektoren og bestyrelsespost i et marketingbureau samt i Dansk Produktions Univers.
Vi holdt en strategidag ved hende, og der var jeg først bange for, at hun ville have mig til at tage et vækstlån og hyre sælgere, og jeg så straks mig selv stå i spotlyset foran en benhård businesswoman. Men sådan var det slet ikke. Hun var helt i øjenhøjde med mig, og de opgaver, hun gav mig at arbejde med var blandt andet at bruge 10 minutter på LinkedIn om dagen. Derefter satte vi nogle mål for omsætningen hver måned, så jeg havde noget at gå efter, og vi lagde en plan to år frem. Helt basic.
Som iværksætter, solo eller ej, lærer du mange ting, der ligger uden for dit fag. Der er en hårfin grænse mellem, hvad du selv bør klare og hvor det bedst kan svare sig at få andre eksperter med ind over.
Det er det samme, der sker, når jeg får en opgave ind som smed. Jeg kan varetage tusindvis af forskellige opgaver i mit værksted, men af og til får jeg en opgave, som mine faciliteter ikke er gearet til. Så ved jeg præcis, hvem i mit netværk af fagfolk jeg skal ringe til, for at få klaret jobbet. Det er en beslutning, jeg nemt træffer - jeg kender jo deres kompetencer. Anderledes svært kan det være, når der kræves ekspertise på et fagområde, der ligger uden for mit eget - for eksempel virksomhedsstrategi. Derfor har jeg valgt Karina - hun er den fagmand, jeg ringer til, når emnet hedder virksomhedsstrategi.
Som iværksætter er du hele tiden nødt til at træffe beslutninger, der ligger uden for din faggrænse. Og det er okay. Men sørg for at række ud og få de rigtige personer med ind over, når der skal males med den store pensel.